Czym jest marka osobista? Jak ją zbudować?
Marka osobista to element, który łączy się bezpośrednio z naszą pracą, charakterem, sposobem komunikacji, usposobieniem. Każda pojedyncza aktywność podejmowana każdego dnia to cegiełka, którą dokładamy do naszego wizerunku.
Bez względu na to czy jesteś doświadczonym specjalistą w swojej branży, kierownikiem, dyrektorem, czy dopiero zaczynasz zdobywać swoje doświadczenie zawodowe, świadomie bądź nieświadomie – budujesz swoją markę osobistą.
Najczęściej cytowaną definicją marki osobistej jest definicja, która mówi, że „Marka osobista to to co mówią o Tobie ludzie, kiedy wychodzisz z pokoju”. To element, który budujemy od pierwszego dnia pracy, a w przypadku kandydatów, od momentu wejścia na spotkanie rekrutacyjne.
Marka osobista a wybory konsumenckie
Podobnie sytuacja wygląda w biznesie. Silna marka firmowa decyduje o wyborze dostawcy usług IT w przypadku których kierujemy się określonymi informacjami i opiniami, uzyskanymi od innych klientów.
Wybierając auto, oprócz parametrów technicznych, mamy również swoje preferencje dotyczące jego niezawodowości czy indywidualnych cech, za którymi idzie określona marka samochodu. Idąc do ulubionego sklepu z odzieżą od razu kierujesz się w stronę Pani Oli, która zawsze wita Cię uśmiechem, jest uprzejma i chętnie doradzi.
Idąc do Pana Karola, pośrednika ubezpieczeń, zawsze wiesz, że znajdzie dla Ciebie najlepszą ofertą i szczerze odradzi inne alternatywy. To tłumaczy, dlaczego bardzo często, kiedy zmieniamy pracę, nasi klienci zostają razem z nami.
I tak jest w przypadku naszej marki osobistej, która przywołuje określone skojarzenia i która idzie z nami, bez względu na zmianę firmy, w której pracujemy.
Marka osobista jest również odporna na różnice poglądów czy osobistą sympatię bądź antypatię. Dlaczego? Ponieważ możemy różnić się w swoich poglądach, możemy mieć różne punkty widzenia, inne priorytety, ale nie możemy zaprzeczyć, że posiadamy umiejętności, autorytet, potrafimy zarządzać, lub kompletnie się do tego nie nadajemy.
Social Media i wymiana doświadczeń
Aby nasza marka była naszą wizytówką, musi być spójna z tym, jacy jesteśmy w rzeczywistości. Każda, choćby niewielka, niespójność w naszej osobie zostanie bardzo szybko wykryta.
Mając świadomość istnienia marki osobistej, warto świadomie ją budować również wtedy, kiedy mamy niewielkie doświadczenie zawodowe.
Doskonałym rozwiązaniem są serwisy internetowe, na których możemy założyć swoje indywidualne profile i opisać swoje dotychczasowe doświadczenie, jak również wydarzenia, które skupiają specjalistów danej branży. Daje nam to możliwość wymiany doświadczeń, networkingu i poszerzania wiedzy z danej branży. Warto również publikować efekty swojej pracy w serwisach internetowych.
Mając świadomość istnienia marki osobistej, warto już teraz zacząć o nią dbać, przy okazji przekonasz się, ile korzyści i satysfakcji może przynieść własny rozwój.